Onze eerste dag op Brock university - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Tamara Zwaan - WaarBenJij.nu Onze eerste dag op Brock university - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Tamara Zwaan - WaarBenJij.nu

Onze eerste dag op Brock university

Blijf op de hoogte en volg Tamara

11 September 2012 | Canada, St. Catharines

Vandaag wederom een enerverende dag! Vanmorgen om 8 uur zijn we met onze huisgenoot Geoff meegereden naar Brock om ons eerste blik op de campus en in het lab te werpen. Onze eerste indruk: GROOT! De campus is echt van alles voorzien, van studentenflats tot koffietentjes, lounge plekken, een grote bieb, boekwinkels, supermarkten, computerruimtes en zelfs een bank. Er studeren ongeveer 17.000 studenten aan Brock University, waarvan ongeveer de helft een sport- of gezondheidsgerelateerde opleiding doet. Dit verklaart misschien ook de enorme variatie aan sportfaciliteiten op de campus. Zo is er een 50 meter zwembad, tennis- en squashbanen, fitnessruimten, spinning zalen, 3 grote sportzalen voor onder andere basketbal en worstelen, en zijn er buiten ook nog grote sportvelden en klimmuren. Worstelen en roeien zijn beide erg grote sporten op Brock. Wat wij heel grappig vonden is dat er zelfs een indoor renparcours is! Boven de grootste gymzaal is een pad, een soort balkon eigenlijk, van ongeveer 200 meter, waar je dus binnen je rondjes kunt rennen. Er worden hier trouwens in het winkelcentrum ook wandeltochten georganiseerd voor ouderen, dan verzamelen ze op een bepaalde tijd en gaan ze gewoon rondjes door de shopping mall lopen om gezond te blijven, vooral als het buiten slecht weer is, say whut?
Maar goed, onze rondleiding op de campus dus. Geoff heeft ons het lab laten zien, WOW! Ontzettend geavanceerd en uitgebreid, we hebben onwijs veel zin om met alle apparatuur aan de slag te gaan en van alles te gaan leren! Zo heeft ons lab een klimaatkamer waarin de temperatuur geregeld kan worden van -30 tot +50 graden Celsius, en de luchtvochtigheid en het zuurstofgehalte van de lucht in de klimaatkamer kunnen ook geregeld worden. In deze kamer kunnen allerlei testen en trainingsprogramma’s gedaan worden met sporters. Ook is er in ons lab een groot waterbad (3000 liter) waar mensen in getakeld kunnen worden en waarin de watertemperatuur tussen de 8 en de 46 graden Celsius constant gehouden kan worden om zo de lichaamstemperatuur van proefpersonen te kunnen laten stijgen of dalen en daar dan allerlei onderzoek mee te doen. Verder is er EMG-apparatuur om spieractiviteit te meten, is er apparatuur om bloeddruk en zuurstofgehalte van het bloed te meten en is er apparatuur voor ademanalyse en – regulatie. Wij zijn bekend met het meten van deze parameters, echter is deze apparatuur wel een stukje mooier dan wat wij gewend zijn! We kunnen in het lab trouwens op het netwerk inloggen met onze eigen VU-inloggegevens. Handig, zo’n internationaal netwerk!
Ook heeft Geoff ons wat andere labs laten zien, waaronder een grote fitness ruimte met allerlei fitnessapparatuur, waarin vooral ouderen getest worden. Echter is deze ruimte zo mooi en uitgebreid qua apparatuur, dat de zaal nu ook gebruikt wordt als trainingsfaciliteit. Het viel me op dat alle labs zo groot en opgeruimd zijn, dat is op de VU heel wat anders haha. Dit heeft te maken met het feit dat een groot deel van de campus van Brock recentelijk vernieuwd is. Het grote nieuwe gedeelte is gebouwd met geld wat Brock heeft gekregen van de regering voor de wederopbouw van St. Catharines. Tot een aantal jaar terug kende de stad namelijk een bloeiende auto-industrie, waar veel geld in omging. Toen deze markt volledig instortte is St. Catharines in armoede geraakt, en nu probeert de regering het weer wat op te vijzelen door geld te steken in vernieuwing van bijvoorbeeld de universiteit om zo de plaatselijke economie op te krikken. De universiteit is nu zo ingedeeld dat de onderzoeksruimten apart zijn van het educatiegedeelde waarin de collegezalen en practicaruimten zijn, zodat er rustig onderzoek gedaan kan worden zonder dat er steeds studenten overal rondlopen. Er zijn veel verschillende gebouwen met verschillende wetenschapsafdelingen, maar ze zijn wel allemaal onderling verbonden. Een van de gebouwen is opgebouwd uit allemaal driehoeken, en we zijn al gewaarschuwd dat dit gebouw verdwalingsgevoelig is, Stephen raadde ons aan om broodkruimels te strooien om zo makkelijk de weg terug te vinden, haha. Stephens stelde ons trouwens voor aan de rector magnificus van Brock, die zat gewoon in de bieb koffie te drinken en een krantje te lezen. Bijzonder, aangezien onze eigen rector magnificus alleen op bijzondere gelegenheden aanwezig is en we zelfs geen idee hebben van hoe hij eruit ziet!
Na al deze nieuwe indrukken was het tijd richting huis te gaan. Aangezien Geoff nog niet klaar was met zijn werk en we op ruim 4 km van Brock wonen, leek het ons een goed idee naar huis te lopen. Bijna de hele weg naar huis hebben we over de snelweg gelopen, dat is blijkbaar normaal hier! Het openbaar vervoer is hier in Canada ook lang niet zo goed geregeld als in Nederland, bijna elke student heeft hier ook een eigen auto. Er gaan op zich wel wat bussen, maar gelukkig probeert Stephen een fiets voor ons te regelen zodat we kunnen gaan en staan waar we zelf willen.
Net hebben we onze eerste Canadese boodschappen gedaan, ze verkopen hier melk in zakken haha. Maar nu is het tijd voor de eerste Canadese hardloopsessie, liefs!

• 11 September 2012 - 09:14

Klaas:

Hey Tamara,

Wederom een leuk verhaal :). Echt vet al die faciliteiten die ze daar hebben in het lab.
    Veel plezier met je hardloop sessie! Ik ben gisteren voor het eerst rondje sloterplas gaan lopen! En heb ook gebruik gemaakt van de buitenfitness apparatuur lol :p.
    Veel plezier nog daar!

Groetjes aan Iris.'

Kus

• 11 September 2012 - 09:42

Esther:

Wauw! Klinkt goed zeg! Kunnen ze hier nog een voorbeeld aan nemen. Have fun!

xx

• 11 September 2012 - 15:02

Renske Sterrenburg:

Heee Tamaar!!

Wow, dat klinkt idd een stuk luxer en geavanceerder dan hier op de VU! ;) Haha.. waar alles maar een beetje door elkaar heen loopt en de ruimtes zo klein zijn dat je toch echt geen dikke kont moet hebben! Haha.. Maar gaaf om daar dan onderzoek te mogen te doen, ben heel benieuwd hoe jullie het allemaal gaan ervaren. Klinkt iig of alles goed geregeld is! :)
    Tsja.. hollanders en fietsen, dat hoort nu eenmaal bij elkaar!! Zeker bij jullie twee.. ik wed dat er geen canadees is die jullie bij kan houden :p haha
    Maar goed heeeel veel plezier nog en ik hoor graag snel weer van jullie!!

Xxx

ps. Tamara, ik wacht geduldig op mn koekie!! :-)

• 11 September 2012 - 15:03

Annelies:

Dus in Canada mag je zowel lopen, als fietsen, als autorijden op de snelweg? Houdt dat in dat er dan bijna geen auto's rijden of maakt de verkeersveiligheid ze allemaal niet zoveel uit?

Xx

• 11 September 2012 - 15:13

Tamara Zwaan:

Klaas, fanatiekeling! T is ook heel vet! Raar maar het voelt al helemaal gewoon om hier s ochtends binnen te lopen en te gaan werken enzo haha. Groetjes terug van Iris!
    En Annelies, het is druk! Maar dat maakt het juist gezellig, ofzo.