New York City! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Tamara Zwaan - WaarBenJij.nu New York City! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Tamara Zwaan - WaarBenJij.nu

New York City!

Blijf op de hoogte en volg Tamara

10 November 2012 | Verenigde Staten, New York

Een ding is zeker: We hebben ons echt perfect vermaakt tijdens ons 5-daagse tripje naar The Big Apple!
Vrijdagochtend bracht Geoff ons al vroeg naar het busstation van St. Catharines, vanwaar we de bus de grens over naar Buffalo zouden pakken om vanaf daar naar New York te vliegen. Rond een uurtje of 1 stonden we met beide benen in New York, maar ja, zie dan maar eens in het centrum te komen, aangezien het openbaar vervoer nog behoorlijk ontregeld was door de gevolgen van orkaan Sandy. Uiteindelijk zijn we met de bus en metro in Brooklyn gekomen, om vanaf daar lopend de Brooklyn Bridge over te lopen naar lower Manhattan, waar we door Wall street hebben gelopen en toen de bus richting upper Manhattan hebben genomen door China town. De gevolgen van de storm waren erg goed zichtbaar: veel waterschade, het leger deelde voedselpakketten uit (want winkels konden niet meer open doordat er geen elektriciteit was), mobiele stroompunten op de hoek van de straat waar mensen hun apparatuur op konden laten, benzine werd uitgedeeld, etcetera, best heftig! T was ook echt superraar om s avonds door die volledig donkere stratenblokken te lopen, terwijl je verderop wel licht ziet (voordeel van al die rechte straten..).
De rest van de dag hebben we vooral veel rondgelopen en in de bus gezeten, en zijn we naar The Metropolitan Museum of Art geweest, waar we het niet zo lang vol hebben gehouden omdat we het niet zo interessant vonden, maar ja het was inbegrepen in onze CityPass :p haha. Daarna zijn we het hostel maar op gaan zoeken, wat in Brooklyn naast een metrostation bleek te liggen (wat chill is als je uitstapt, maar minder chill als je probeert te slapen aangezien die metro dus helaas de hele nacht door rijdt… City that never sleeps, ja).

De rest van de dagen hebben we heel veel gezien en gelopen, wat een ontzettend grote maar leuke stad!! Zo zijn we naar Top of the Rock geweest, bovenop het Rockefeller Centre, wat een mooi uitzicht! Bij Rockefeller centre was ook promotie voor de verkiezingen, in combinatie met promotie voor Windows 8, waardoor je bijvoorbeeld foto’s kon laten maken ‘als de president’, of een karikatuur kon laten tekenen. Verder hebben we bijna 5 uur doorgebracht in het American Museum of Natural History, wat echt een leuk museum was! (En waar je lekker kunt slapen tijdens een film over het sterrenstelsel….oeps). Ook zijn we uiteraard meerdere keren bij Times Square geweest, indrukwekkend al die lichtgevende reclameborden enzo!! Dat is wel echt het ultieme New York-gevoel om daar rond te lopen :)
De New York Marathon die zondag gehouden zou worden ging helaas niet door, wat voor veel mensen erg moeilijk was aangezien ze een lange voorbereiding hadden gehad van zowel trainen als vaak sponsorgeld ophalen voor bijvoorbeeld KiKa. Maar toch was de beslissing ook wel begrijpelijk als je ziet hoe de situatie was… Gelukkig had Erben Wennemars de ‘Holland Run’ georganiseerd, waar veel Nederlanders op af kwamen, en waren er een heleboel andere hardlopers die allemaal toch hun looprondje door Central Park wilden gaan doen. Dus wij hebben lekker de look-a-like-marathon zitten kijken terwijl we in Central Park zaten te ontbijten, genieten toch?! Na dat ontbijt zijn we naar de Central Park Zoo geweest, waar ze verrassend veel dieren (zoals een ijsbeer, heel veel vogels, kleine panda’s, pinguins, zeeleeuwen, apen) hadden voor zo’n kleine dierentuin! Helaas hadden ze best wat dieren ergens anders ondergebracht vanwege de storm, maar toch, dierentuinen zijn leuk! <3
Ook zijn we naar de musical Mary Poppins geweest in het New Amsterdam Theatre op Broadway, supervet!
Maandag zouden we eigenlijk naar Ground Zero gaan, maar dat was afgesloten voor publiek door de storm. Ook konden we niet naar het Statue of Liberty, dus hebben we een rondvaart gemaakt waarbij we zowel langs het Vrijheidsbeeld zijn gevaren als de Skyline van New York vanuit alle mogelijke hoeken hebben mogen aanschouwen terwijl we lekker warm binnen op een bootje zaten, ideaal :) Daarna zijn we nog even in The Museum of Modern Art geweest, maar dit museum kon ons zo mogelijk nog minder boeien dan het andere art-museum, dus na ons doel om een echte Van Gogh te spotten bereikt te hebben wisten we niet hoe snel we naar buiten moesten komen… haha. Dit hebben we echter goed gemaakt door naar het Empire State Building te gaan om te genieten van New York by night, zoooo mooi met al die lichtjes!
Wat trouwens echt irritant is hier, is dat op alle menu’s het aantal calorieën vermeld staat wat in het eten of drinken zit… Don’t wanna know! Gezond doen we thuis wel weer… :p
Dinsdag was onze laatste dag en zijn we in Brooklyn gebleven om daar een beetje rond te kijken, maar dit was toch wel een minder leuk stadsdeel dan Manhattan, op het supermooie uitzicht over de skyline van Manhattan na wat je hebt vanaf de haven van Brooklyn. ’s Middags zijn we weer richting het vliegveld gegaan om Iris haar rugzak in te checken (natuurlijk konden we het niet laten om pindakaas als souvenir mee te nemen.. haha) en terug naar Buffalo te vliegen. Aangezien onze bus vanaf Buffalo naar St. Catharines pas 4 uur later ging, zijn we het ‘centrum’ ingegaan om te dineren. Maar echt, wat een spookstad! Niemand op straat, bijna niks open en totaal geen sfeer… Maar wel erg lekker gegeten :) Én getuige geweest van een groep van 9 jongens die het niet nodig vonden om te betalen na het eten, maar in plaats daarvan wegrenden, waarbij 1 jongen zelfs zijn wapen trok omdat hij niet snel genoeg weg kon komen. Lekker zootje daar :p

Maar al met al kunnen we wel zeggen dat we het ondervonden hebben: New York is awesome! Ons tripje was precíes goed gepland tussen Sandy en de tweede (sneeuw)storm door, en tijdens de verkiezingsperiode en de daaropvolgende election day, wat het toch wel extra bijzonder maakte. Nu moeten we eigenlijk nog een keer terug om een volledig hersteld New York te zien, maar dat komt wel over een paar jaar… ;) Wat trouwens aanraders zijn: lunchzaak PeanutButter & Co (pindakaaaaas, nomnom), en neem een plattegrond en metrokaart mee want de stad is behoorlijk toeristonvriendelijk qua bewegwijzering!

Kusje!

• 10 November 2012 - 23:16

Jaap:

Én al weer over de helft. ;-)

• 11 November 2012 - 09:52

Rita:

Hoi, wat weer een onwijs mooi verslag! Je laat ons meegenieten!!

• 12 November 2012 - 09:42

Els:

Mooi weer om te lezen, Tam! En fijn dat jullie tussen de stormen in zaten :(
    Wat is jullie volgende uitstapje? x