Nieuw onderzoeksproject! - Reisverslag uit Toronto, Canada van Tamara Zwaan - WaarBenJij.nu Nieuw onderzoeksproject! - Reisverslag uit Toronto, Canada van Tamara Zwaan - WaarBenJij.nu

Nieuw onderzoeksproject!

Blijf op de hoogte en volg Tamara

01 November 2012 | Canada, Toronto

Zo, alweer twee werkweken om! Zoals gezegd hebben we dinsdagmiddag bij een sushi-restaurant gelunched in Niagara falls met Stephen, Geoff en Bart. Een nadeel van zo’n uitgebreide lunch is wel dat je de rest van de dag niet zo productief meer kan zijn ;) Dus zijn we de whirlpool en sauna maar ingedoken haha. Dit was echter niet de enige keer deze week dat we uit eten gingen, woensdagavond zijn we naar een Toonie Supper geweest, dat is een maaltijd voor 2 dollar in een kerk in downtown St. Catharines wat 1x in de twee weken is, volgens mij zijn de meeste mensen die daar komen lid van de kerkgemeenschap ofzo, maar ze stimuleren internationale studenten ook om te komen (maar eigenlijk waren wij de enige internationalen, haha). Maar het eten was erg lekker en iedereen was echt super aardig dus ik denk dat we daar wel vaker heen gaan… ;)

De volgende dag hadden we wederom een nieuwe ervaring: Roger, een jongen die zijn masteronderzoek in ons lab gedaan heeft, studeerde vandaag af en moest zijn masteronderzoek dus verdedigen voor een 4-koppige jury. Was erg interessant om te zien hoe dat hier gaat, wat duurt dat lang zeg! De presentatie zelf duurde ruim, een half uur, waarna de leden van de examencommissie steeds om de beurt een kwartier vragen mochten stellen tot er geen vragen meer waren, wat in totaal dus meer dan twee uur duurde. Het niveau van een masteronderzoek is hier dus wel een stukje hoger dan bij ons!
Daarna hield Stephen bij de wekelijkse PhD seminar een presentatie over zijn sabbatical-reis van afgelopen jaar met zijn gezin door Europa. Was echt leuk om te horen waar hij geweest is en wat hij allemaal gezien en meegemaakt heeft, zowel privé als op werkgebied, en ik weet wel dat wij nu ook al aan het ‘reizen’ zijn, maar ik kreeg helemaal zin om zelf ook zo’n Europa-tour te gaan doen om veel labs te bekijken en professoren te ontmoeten haha. Hier in Canada mogen onderzoekers na elke keer 6 jaar gewerkt te hebben, maximaal 1 jaar sabbatical nemen om in het buitenland te gaan werken. Jammer dat dat in Nederland niet zo werkt! ’s Avonds zijn we naar een sport café geweest om te eten met Nick, Cody en Geoff, alweer uit eten dus, best wel erg eigenlijk haha, maar wel gezellig!

Vrijdag hebben we ons verdiept in heart rate variability (min of meer de regelmatigheid van de hartslag) en hebben we in een bijeenkomst met Stephen en Geoff besloten dat we het Pearl IzumI project nu maar gaan laten voor wat het is. Het bedrijf laat ondanks meerdere mails en telefoontjes van Stephen niks meer van zich horen, heel raar… Wat we nu mogen gaan doen is data verwerken van een onderzoek wat hier eerder is uitgevoerd, en daarover een manuscript schrijven, wat uiteindelijk waarschijnlijk gepubliceerd kan worden, dus dat is super voor ons CV! Het schrijven wordt dan ons hoofddoel en daarnaast gaan we helpen bij data verwerken van andere onderzoeken en ondersteunen bij pilots en tests die hier verder nog worden gedaan in het lab. ’s Avonds zijn we downtown wat gaan drinken met een meisje uit Limburg wat hier ook voor een semester op Brock studeert, dus dat was wel heel gezellig!

Vanaf zaterdag sloeg het weer helaas om, wat waarschijnlijk met de aankomende orkaan te maken had. Het heeft me er echter niet van weerhouden om zaterdag 15km te gaan hardlopen, k deed er 1 uur en 15 minuten over dus ik was dik tevreden! Ik heb me namelijk ingeschreven voor de halve marathon van Schoorl in februari, dus ik heb lekker een doel om naar toe te werken :) M’n lichaam heeft die dag wat temperatuur betreft trouwens wel wat te verduren gehad haha, want eerst had ik m’n warme laptop op mijn blote benen staan waardoor ik een brandplek op liep, toen gooide ik mijn kopje thee om dus had ik weer brandplekken op m’n benen, en toen ging ik zo’n eind hardlopen in de kou waardoor m’n hele lichaam ijskoud werd door die natte kleren en harde wind… :( Haha, een warme douche doet dan wonderen! ;)
Zaterdagavond kwam Yuki bij ons, we hadden haar beloofd een echte Hollandse maaltijd voor te schotelen aangezien ze hier bij de Sobeys een schap hebben met allemaal Nederlandse producten als beschuit, speculaas en dus boerenkool en rode kool enzo (in blik). Jammer dat ze geen rookworst hebben, maar boerenkool met knakworst blijkt ook best wel lekker te zijn :p
Na deze Nederlandse avond was het zondag weer tijd voor een echte Amerikaanse bezigheid: pompoenen uithollen! Was heel leuk om een keer te doen en eigenlijk minder moeilijk dan het lijkt, ze waren dan ook best goed gelukt, (zie foto)! Van het vruchtvlees hebben we pompoensoep (lekker!) en pompoencake (vies en mislukt, dus weggegooid) gemaakt, dus lekker culinair bezig geweest :)

De rest van de week hebben we artikelen gelezen om ons in te lezen in ons nieuwe project. We hebben donderdag ook een presentatie gehouden over dit onderwerp, we zijn er dus klaar voor om ons op een nieuw onderwerp te storten! Het project gaat over CIVD, cold-induced vasodilation. Dit is een proces wat bijvoorbeeld in je vingers plaatsvindt wanneer je je handen in koud water legt. De eerste reactie van je lichaam is dan om je bloedvaten in je vingers te vernauwen om zo min mogelijk warmte te verliezen, maar na ongeveer 10 minuten gaan je bloedvaten tijdelijk open om zo de huistemperatuur van de vingers niet te veel te laten zakken om zo schade aan je vingers te voorkomen. Daarna vernauwen de bloedvaten zich weer, wat cyclisch zo doorgaat. Wij weten nog niet precies wat het onderzoek wat wij gaan verwerken exact inhield, maar het onderwerp vind ik wel erg interessant!
Verder hadden wij deze week nog wel wat te vrezen voor ons stedentripje New York… We vliegen namelijk morgenochtend vanaf Buffalo naar New York (gelukkig is het vliegveld weer open!) maar de orkaan Sandy heeft flink wat schade aangericht daar dus we hopen dat het normale leven niet te veel ontregeld is…vooral voor de bewoners natuurlijk. Zelf hebben wij vooral maandag ook wat meegekregen van de superstorm, de universiteit werd eind van de middag zelfs gesloten, maar afgezien van harde wind en regen was het was hier natuurlijk lang niet zo erg als langs de oostkust. Maar dat neemt niet weg natuurlijk dat we ontzettend veel zin hebben in ons tripje!! We blijven tot en met dinsdag en naast de marathon van New York en Mary Poppins op Broadway zondag, gaan we natuurlijk zoveel mogelijk toeristische dingen doen ;) Big Apple, here we come!!

• 05 November 2012 - 22:36

Klaas:

Hey Tamara,

Weer een leuk verhaal! Het meeste heb ik al gehoord via skype. Maar toch erg leuk om na te lezen!
    Je bent wel vergeten te vermelden dat je met mij de halve marathon gaat lopen! :p
    Spreek je snel

xx