Fietsend naar de USA like a boss - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Tamara Zwaan - WaarBenJij.nu Fietsend naar de USA like a boss - Reisverslag uit St. Catharines, Canada van Tamara Zwaan - WaarBenJij.nu

Fietsend naar de USA like a boss

Blijf op de hoogte en volg Tamara

16 Oktober 2012 | Canada, St. Catharines

Ennnn alweer een week voorbij! Sterker nog, we zitten al op 1/3e van onze tijd hier, zo niet leuk! De tijd gaat veel te snel…
Afgelopen week is Bart Roelands van de universiteit Brussel aangekomen om hier 3 weken mee te kijken en te leren. Zelf doet hij veel onderzoek naar Central Fatigue, maar hij heeft ook onderzoek gedaan naar racestrategie met Jos de Koning, onze begeleider vanuit de VU. Komende donderdag geeft hij een presentatie bij een research meeting, ben benieuwd! Wel leuk om in het lab ook met iemand anders Nederlands/Vlaams te kunnen praten, en wie weet kunnen we regelen dat we ook een keertje naar Brussel mogen komen ;)

Omdat vorig weekend een lang weekend was, was deze week eigenlijk maar kort, maar dat gaan fanatieke studenten als wij natuurlijk tegen door extra lange dagen te maken. Woensdag en donderdag moesten we namelijk al om 6 uur ‘s ochtends in het lab zijn voor het onderzoek van Geoff. Woensdag was Iris de pineut om proefpersoon te zijn, en donderdag moest ik, en dan hielpen we Geoff bij elkaars metingen. De test zelf was best zwaar op de vroege ochtend! We moesten om 7 uur op de fiets zitten om in een omgevingstemperatuur van 21 graden steeds 6 minuten op 20 Watt te fietsen, gescheiden door twee blokken van 6 minuten op 85% van je maximale zuurstofopname, wat in totaal dus een half uur fietsen was. Daarna moesten we nog een uur stil zitten in de klimaatkamer om zo naar het herstel van lichaamstemperatuur na de inspanning te kijken. Om 5 uur ’s middags moesten we dan precies hetzelfde protocol nog een keer herhalen. Het doel van het onderzoek is om te kijken naar het verschil in de reactie van lichaamstemperatuur op inspanning over de dag, dus eigenlijk het effect van bioritme. Van te voren waren we een beetje bang voor de spiertemperatuurmetingen die bij dit onderzoek gedaan moesten worden (Geoff steekt dan een naald in je been om temperatuur van de Quadriceps te meten, lekker dan!) maar eigenlijk viel dat best wel mee haha. En Stephen en Geoff laten wel duidelijk blijken dat ze onze inzet, zoals door zonder aarzelen aan zulke tests mee te doen, erg waarderen :)

Verder hebben we ons deze week weer bezig gehouden met het oefenen met verschillende apparatuur. Het is jammer dat we nog steeds de kleding van Pearl Izumi nog niet ontvangen hebben, maar het is voor ons ook nuttig om zoveel mogelijk andere dingen hier te doen om daar ervaring mee op te doen. Hoe meer we hier leren om te kunnen, des te meer kunnen we straks terug in Nederland laten zien, mijn CV is me vast dankbaar :) Zo oefenen we met huidplooimetingen, ultrasound doppler van bloedvaten in het lichaam, en hebben we deze week ook voor het eerst transcraniale doppler metingen gedaan voor het meten van de bloedstroom in de hersenen. Doppler ultrasound komt neer op het uitzenden van geluidsgolven (trillingen) op een hele hoge frequentie, wat de mens niet kan horen. Die trillingen worden dan het lichaam ingestuurd waar ze op bepaalde lichaamsstructuren, zoals bloedcellen, weerkaatsen om weer teruggekaatst te worden naar de Doppler zender. Hierdoor kan de stroomsnelheid van het bloed gemeten worden door per tijdseenheid de verplaatsing van die bloedcellen vast te leggen. Kortom, ingewikkeld verhaal, maar wel erg interessant! Het is overigens echt lastig om de hersenbloedvaten te vinden alleen al, en dan kun je ze nog van elkaar onderscheiden door de ligging en verschil in stroomsnelheid van het bloed, en door (uitval van) bepaalde functies vast te stellen, maar om daar goed in te worden dan hebben we nog wel een tijdje nodig haha.

Donderdagavond zijn we na de avondmeting van Geoffs onderzoek naar de Students Union gegaan om daar met Yuki te eten, koffie te drinken en daarna naar de bar te gaan, supergezellig! De bar hier op de campus is hartstikke leuk en op donderdagavond schijnt het ook erg druk te worden, echter gingen wij al om 12 uur naar huis, voor het echt druk werd, maar toen waren we al ruim 18 uur op de universiteit dus we waren het zat haha. Zo lang leef ik normaal gesproken niet eens op een dag :p Ze hadden trouwens vet schattige kleine biertjes voor 1 dollar, zo verleidelijk!

Vrijdag hebben we eerst een maxtest afgenomen bij Bart, en zijn we daarna naar een ceremonie op Brock geweest ter ere van de 200e sterfdag van Generaal Isaac Brock, de naamgever van de universiteit (goh, echt), die is omgekomen bij de Slag van Queenston Heights in de oorlog van 1812. Er waren toespraken, er was een drumband, het volkslied werd gezongen, vlaggen werden gehesen en er werd een minuut stilte gehouden, en er waren mannen in uniformen met geweren enzo. Eigenlijk een hoop heisa op niks af maar het was wel grappig om bij te zijn :p
Daarna zijn we gefilmd voor een promofilmpje voor de International Education Week (wij moesten dan zeggen ‘Van harte welkom op de Internationale Educatieweek!’). Iris en ik gaan zo veel met elkaar om dat ze in één shot tevreden waren, zo goed waren we op elkaar ingespeeld haha. Iris heeft daarna ook hetzelfde nog in het Duits gezegd, taalvaardig talentje hoor!
Omdat we voor Geoff zijn onderzoek niet mochten sporten, was vrijdag pas de eerste keer weer dat ik tijd had om hard te lopen, zo fijn <3 ‘s Avonds hebben we samen de film Ted gekeken, die stond al heel lang op ons verlanglijstje, dus eindelijk!! :)

Zaterdag heb ik eerst weer lekker 1.5 uur hardgelopen en daarna zijn we op de fiets naar Amerika gegaan om naar de Fashion Outlet te gaan! Het was 25 kilometer fietsen ongeveer en we moesten bij Niagara falls de grens over over de Rainbow Bridge. We mochten met de fiets niet over de loopbrug dus moesten tussen de auto’s door fietsen en ook daadwerkelijk tussen de auto’s in de rij staan voor de paspoortcontrole ed (2 fietsen is ook een soort van 1 auto toch?). Alle medewerkers hier in die hokjes zijn trouwens ontzettend gezellig, vast omdat er niet zo vaak fietsers zijn, maar iedereen maakt een praatje, en zegt dat we voorzichtig moeten doen/helm op en zo. Bij de grens maakten ze trouwens een foto van onze kont haha, omdat ze normaal foto’s van nummerborden aan de achterkant van de auto maken. Maar goed we gingen dus tussen de auto’s door de paspoortcontrole, en werden toen naar een gebouwtje doorverwezen waar ze onze paspoorten gingen controleren en waar we vingerafdrukken en foto’s moesten laten maken en een vragenlijst moest invullen over hoe crimineel we waren, om een visum te krijgen. Dat duurde ongeveer een half uur, en daarna mochten we eindelijk de grens over, door naar de shopping mall! Daar hebben we ons heel wat uurtjes vermaakt, al is de mode hier wel compleet anders dan in Nederland. Eind van de middag hebben we bij de Cinnabon een cinnamon roll gegeten, dat is een kaneelbroodje met room, WOW dat is echt suuuuperlekker! En heel slecht voor je, haha. Daarna moesten we helaas weer terug naar huis fietsen, het was ondertussen al 6 uur en het regende en we waren moe van de hele dag sjouwen, dus het was flink geploeter. En toen waren we ook de weg nog eens kwijt en ik had google maps op mn telefoon maar ja, vrouwen als wij zijn, hadden we de kaart verkeerd geïnterpreteerd (FAAL) en gingen we dus tot twee keer toe de verkeerde kant op :) en het was ZO KOUD en het regende en onze kleren waren doorweekt door al het opspattende water en we hadden honger en we deden 2 uur over de terugweg en het was NIET COOL gewoon. Maar toen we eenmaal thuis waren en lekker gingen koken en warme chillkleren aan hadden was het leed snel vergeten, en hebben we toch wel een erg leuke dag gehad! (Op het feit na dat ik werd uitgelachen door een cassier omdat ik niet snapte hoe ik met m’n creditcard moest betalen haha, elke stap moest hij me uitleggen wat ik moest doen en ik begreep het niet, voelde me echt dom haha, en hij zat alleen maar vertederd te kijken van aahw ze snapt het nieeet :p Nou!)

Na dat avontuur waren we zondag wel toe aan een lekkere chilldag, dus lekker met vrienden geskypet, hardgelopen, boodschappen gedaan, en toen geprobeerd Bossche Bollen te maken als test voor de kookworkshop die we op de internationale educatieweek moeten gaan geven. Tegen verwachting in waren ze goed gelukt, t was eigenlijk helemaal niet zo moeilijk maar wel erg lekker!!
Tijdens het avondeten hebben we de laptop aangezet om eerst The Voice en toen Boer zoekt Vrouw te kijken, ooh wat burgerlijk (A)

Maandag hebben we de Bossche bollen meegenomen naar het lab, we maken echt vrienden met iedereen hier door steeds eten mee te nemen haha. Becky, een andere studente in het lab, had ook muffins gebakken, voor de pie baking competition, hell yeah! Supergrappig dat ze zich er aan houdt, en ze waren erg lekker! Ook is Yuki vandaag in het lab langs gekomen om ff thee te drinken enzo, we hadden toch niet zoveel te doen behalve artikelen lezen haha. Daarom hebben we vandaag ook een wat dingen geregeld alvast voor het weekendje Toronto van komende vrijdag, het wordt een vol programma haha maar wel heel erg leuk!

Vanmiddag is er een gratis pianoconcert op Brock waar we heen gaan (dolletjes!) en de rest van de week gaan we vooral onze dagen vullen met data verwerken, artikelen lezen, sporten, facebooken enzovoorts ;) Donderdagavond weer naar de pub en dan vrijdagochtend richting Toronto om mijn ouders uit te zwaaien die dan terug vliegen, en daarna keihard feesten, zin in!

Hoe is het daar in Nederland?
Kusje!

• 17 Oktober 2012 - 08:08

Rita Wijdenes:

Wat een leuk verslag weer!!! Ik zie jullie al fietsen! Succes maar weer met jullie "2/3 tijd". De tijd gaat inderdaad heel snel. Kus Rita

• 17 Oktober 2012 - 08:08

Rita Wijdenes: